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Autore Topic: PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus  (Letto 23546 volte)

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Offline Turrican3

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PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« il: 12 Marzo, 2014, 12:08:52 »
UPDATE 14/06/2016

PSVR esce il 13 ottobre:
http://www.gamers4um.it/public/smf/index.php?topic=9171.msg157831#msg157831

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UPDATE 15/03/2016

http://www.gamers4um.it/public/smf/index.php?topic=9171.msg152944#msg152944

PSVR verrà lanciato a ottobre.
Prezzo: 399 euro/dollari / 349 sterline / 45000 yen.
In bundle il gioco PlayRoom.

Move e telecamera da acquistare separatamente.

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UPDATE 15/09/2014

Project Morpheus diventa ufficialmente PlayStation VR.

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UPDATE 19/03/2014

Sony ha mostrato alla GDC 2014 un prototipo di headset per Virtual Reality, nome in codice Project Morpheus.

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Citazione
Sony will reveal its Oculus Rift-beating VR headset at GDC next week, according to developers familiar with the tech.

A prototype is already in some thirdparty developers’ hands, who have told us that Sony’s VR headset is far superior to Oculus Rift’s first incarnation, though that is expected to even out a little with the arrival of Rift’s new, more advanced Crystal Cove devkit. They also said that there’s little software to speak of currently, but they expect to see something from one of Sony’s firstparty studios at GDC, even if it is just a tech demo.

There’s also no pressure on developers from platform holder Sony to adopt the tech; indeed, the studios we spoke to were excited by the technology, but questioned its viability as a platform. The cost of VR game development and its niche appeal means that many developers will wait and see how the Sony-authored experiences fare before committing to VR game development in earnest.

Sony will reveal all at its ‘Driving the future of innovation’ session at GDC on Tuesday, March 18. The event’s description on the GDC site is deliberately brief, but it is significant that it’ll be hosted by senior SCEA research and development executives Richard Marks and Anton Mikhailov. Both men helped develop PlayStation Eye and Move; feeling out the possibilities of virtual reality on consoles appears to be a logical progression for the pair within Sony’s R&D departments.
[...]

http://www.edge-online.com/news/sonys-vr-tech-will-be-revealed-at-gdc-and-it-represents-virtual-reality-gamings-greatest-hope/

Così si rumoreggia (da un po' invero), lo sapremo tra meno di una settimana...
« Ultima modifica: 14 Giugno, 2016, 11:24:35 da Turrican3 »

Offline Bluforce

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #1 il: 12 Marzo, 2014, 14:21:45 »
Chiaramente curioso.

Curioso sia per conoscerne i dettagli tecnici (non possono spingersi moooolto in là con la risoluzione, perché PS4 non ce la fa), ma anche e soprattutto il prezzo (che non annunceranno mai ad una GDC temo, ma magari un "range" sì).

Insomma, gli accessori costosi in ambito console sono sempre falliti. Se Sony si muove verso questa tipologia di prodotto vuol dire che ha in serbo qualcosa di estremamente interessante non solo per quei 4 gatti di hardcoregamer.

EDIT:
Io mi fermerei ai 720p, così da non avere problemi col frame rate.
« Ultima modifica: 12 Marzo, 2014, 14:24:16 da Bluforce »

Offline Turrican3

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #2 il: 12 Marzo, 2014, 14:33:02 »
Io mi fermerei ai 720p, così da non avere problemi col frame rate.

Mai provato un gingillo del genere ma suppongo che avere il display a due passi dalla retina (!!!) renda il 720p ampiamente sufficiente, e soprattutto con una resa stra-superiore a quella che si potrebbe avere su un qualunque tv.

Offline Bluforce

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #3 il: 12 Marzo, 2014, 14:46:42 »
Sono ovviamente d'accordissimo con te, ma sai come ultimamente funziona 'sta cosa della risoluzione. Mettono roba 2k su diagonali da 5 pollici.

Voglio dire, è tutta una "number war" a prescindere dall'effettiva utilità (anzi molte volte anche a costo di inserire lati negativi mica male -tipo il battery drain nei dispositivi mobile per muovere tutti quei pixel-).

Perché voglio dire, 'sti occhiali saranno dotati di batteria, mica col cavo.

Altro discorso è il prezzo, secondo me dovrebbero al massimo attestarsi sui 199, e già mi pare pure troppo francamente. A meno di avere una killer application vera e propria, sarà difficile piazzare un prodotto così.

Offline Turrican3

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #4 il: 12 Marzo, 2014, 14:52:05 »
Yep, la guerra degli (spesso inutili) numeretti... :tsk:

Secondo me comunque tutto sta nel vedere se riescono a scatenare un effetto-Wii (o un effetto-Apple), perchè più che il prezzo di per sè ritengo che un dispositivo di questo genere debba vincere una tonnellata di diffidenza nelle masse.

Voglio dire, persino a me che sono un appassionato di tecnologia viene qualche micro dubbio sul quanto dispositivi del genere possano risultare alienanti, figuriamoci l'uomo della strada! :D

Offline maxam

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #5 il: 12 Marzo, 2014, 21:16:43 »
Voglio dire, persino a me che sono un appassionato di tecnologia viene qualche micro dubbio sul quanto dispositivi del genere possano risultare alienanti, figuriamoci l'uomo della strada! :D

E perchè il walkman non lo era ai suoi tempi?

Io l'oculus (e varianti) lo vedo molto bene anche come sostituto delle tv. Si potranno vedere i film su schermo gigantesco senza avere nemmeno lo schermo, e anche fuori casa.

Detto questo, i miei dubbi sull'implementazione restano tutti. Nella mia "esperienza da insider" ho toccato con mano che non ci si abitua facilmente ad un'interfaccia del genere.
« Ultima modifica: 12 Marzo, 2014, 21:19:09 da maxam »

Offline Turrican3

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #6 il: 12 Marzo, 2014, 21:18:23 »
Non saprei dirti, ai miei tempi il walkman era una discreta figata. :ciao:

Offline Bluforce

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #7 il: 17 Marzo, 2014, 08:40:23 »
La programmazione Sony per la GDC. Il tutto inizia fra una decina d'ore:

http://us.playstation.com/develop/gdc-2014/

Offline Mystic

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #8 il: 19 Marzo, 2014, 01:59:07 »

Offline Mystic

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #9 il: 19 Marzo, 2014, 01:59:58 »

Offline Mystic

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #10 il: 19 Marzo, 2014, 02:05:32 »

Offline Bluforce

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #11 il: 19 Marzo, 2014, 09:04:49 »
Quindi per quanto riguarda la risoluzione hanno puntato al 1080p con 90+ gradi di campo visivo.

Al momento sono pure wired (5 metri di cavo), sebbene stiano studiando il modo per renderli wireless.

Tracking con PS Move e DualShock 4.

No compatibilità "dovuta" con altri VR (no standard API),

Esteticamente non mi dispiacciono.

Adesso come adesso non so se sperare che 'sti cosi siano il futuro del gaming, oppure se è meglio rimangano un prodotto di nicchia.

Offline Bluforce

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #12 il: 19 Marzo, 2014, 10:28:19 »

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #13 il: 19 Marzo, 2014, 13:48:24 »
Alcune slide presentate alla conferenza, con protagonisti The Castle, The Deep, e GOW su PS3, nonché una prospettiva diversa del "caschetto":
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=104972636#post104972636

EDIT:
Ho editato il link de lastampa perché hanno riscritto l'articolo e ora non fa più ridere :(
« Ultima modifica: 19 Marzo, 2014, 13:50:20 da Bluforce »

Offline Turrican3

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Re:PlayStation VR (PSVR) - ex Project Morpheus
« Risposta #14 il: 19 Marzo, 2014, 13:59:35 »
Citazione
Introducing Project Morpheus
Posted by Shu Yoshida on Mar 18, 2014 // President, SCE Worldwide Studios

Greetings from GDC 2014! Earlier this evening, I had the pleasure to introduce Project Morpheus, SCE’s prototype virtual reality (VR) system that works with PS4. Virtual reality is the next innovation from SCE that we believe will shape the future of games.

I have long dreamed about VR and the possibilities it brings in regards to game development. This new technology will deliver a sense of presence, where you as the player actually feel like you’re inside the game and your emotions feel that much more real.

Our current prototype for Project Morpheus features a head mounted display with 1080p resolution and a 90 degree field of view. Accelerometer and gyroscope sensors built into the head mounted unit as well as PlayStation Camera accurately tracks head orientation and movement, so as your head rotates, the image of the virtual world rotates intuitively in real-time. Project Morpheus also features our new 3D audio technology that re-creates stereoscopic sounds in all directions and changes in real-time depending on your head orientation. In addition to PlayStation Camera, Project Morpheus works with DUALSHOCK 4 Wireless Controller and PlayStation Move to deliver an easy-to-use, plug-and-play VR experience.

The prototype for Project Morpheus is the culmination of our work over the last 3+ years as we’ve refined our vision for VR. This prototype will serve as the first development kit for PS4 developers that are as enthusiastic about this new medium as we are.

At GDC 2014 this week, attendees will be able to check out Project Morpheus in action at the SCEA booth through a handful of technology demos.

http://blog.us.playstation.com/2014/03/18/introducing-project-morpheus/



Citazione
- The current dev kit (tentative) has a 1080p display, 90+ degree field of view.
- "It's not necessarily the final thing we're going for," but it's good for devs to experiment with.
- Tracking builds on PS Move and DualShock 4 technology, "supports forward prediction." Position and rotating head tracking: 1000HZ, 3 Meter Working Volume, Full 360 Degrees
- Second question is about if there will be a wire connected from the headset to PS4. "The current prototype is wired" with a five meter wire. They are investigating "other solutions."
- Regarding weight, as this is a prototype they're not committing to anything.
- They're only cooperating with other VR technology "in spirit." No "standardized APIs."
- "Do you plan to use eyetracking inside the device?" They're researching it.
- When will it come out? Framerate and latency aims? They won't answer. "Highest framerate we can get, lowest latency we can get," they say, jokingly. "Coming out as soon as possible."
- 'We believe Morpheus will further enhance PlayStation'. It'll work alongside the camera, and Move.
- It's still a prototype, though.
- PS Move's technology is being used in Project Morpheus to help with tracking. PlayStation Camera on PS4 is also essential. "It's almost as if it was designed for VR," he said with a wink.
- They're using the same tech as PlayStation Move - with a lot higher rate sensors, and the PlayStation Camera.
- DualShock 4's sensors and light can be used in conjunction with Morpheus. PS Move may also prove essential.
- They want it to be able to be picked up and used with no issues. Pick it up, put it on, you're in VR. Put it down, you're out. No issues.
- Finally, we've come to Content. "At Worldwide Studios, we have a really good team." Sony's own studios will "seed" the VR landscape, but they need other devs, hence they're here at GDC.
- Current focus is on PlayStation - no talking about how this will, or could, work on PC.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=787094
« Ultima modifica: 19 Marzo, 2014, 14:39:13 da Turrican3 »

 

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